Denne uka vil jeg dele historien om Linda, for å vise hvordan rot kan skape blokkeringer, og hvordan opprydning kan bidra til at det hele løsner!

Linda var midt i oppstarten av eget firma, en gårdsbutikk hvor hun skulle selge tørkede urter. Men seks uker før planlagt åpning var det fullt kaos både i butikklokalet og i lokalene hvor hun tørket urtene, malte de opp til krydderblandinger og pakket de i poser. Det hang urter til tørk som skulle vært tatt ned, bearbeidet og pakket for flere uker sider. Det sto ferdige krydderblandinger pakket i poser på hver overflate og i hver krok, i påvente av å få pålimt etiketter. I butikklokalet sto møblene stablet, det manglet lys og vinduene var skitne.

Saken var at Linda hadde blitt dratt inn i et byråkratisk kaos i når det gjaldt nødvendige tillatelser i forbindelse med oppstarten. Hun slet også med finansieringen, som hun opprinnelig trodde hadde gått i orden. Designeren som skulle levere logo og etiketter utsatte stadig deadline. Hun opplevde at dagene forsvant i mail og telefoner, ble frustrert fordi at dette tok så mye tid. Hun mistet oversikten over hva som skulle gjøres for at hun skulle kunne åpne den datoen hun hadde satt. Hver gang hun gikk inn i bedriftslokalene ble hun bare stående og se på rotet uten å få gjort noe. Hun følte seg handlingslammet.

Linda hadde tatt kontakt med oss fordi hun ønsket å få hjelp til en funksjonell utforming av butikklokalet. Nå ringte hun og beklaget at hun ikke var klar til å ta imot oss, og fortalte at hun trodde hun måtte utsette åpningen på grunn av rot og kaos. Jeg fikk henne til å innse at det var en sammenheng mellom rotet og den manglende framdriften. Løsningen ble å få inn rikelig med reoler så hun fikk organisert varene sine på en ryddig og oversiktelig måte. Skrot og søppel som hadde hopet seg opp ble sortert og kastet. Sammen innredet vi også butikklokalet, fikk inn lys og vasket vinduene, slik at det ble lyst, rent, lekkert og funksjonelt. Selv om alle varene ikke var klare til å settes frem i butikken ennå, hjalp dette Linda å se målet klart. Selve ryddeprosessen hjalp henne også å rydde tankene og finne kreative løsninger på de bryåkratiske problemene hun opplevde. Hun innså at designeren hadde fått nok utsettelser, og ga ham en to dagers deadline på å levere det han skulle gjøre – hvis ikke ville hun finne en ny. Viktigst av alt var at oppryddingen og organisering ga Linda tilbake oversikten. Nå så hun klart hvilke skritt hun måtte ta for å komme i mål.

Propper i omgivelsene gir propper i livet – og det var nettopp dette Linda opplevde.

Sett deg uforpliktende på interesselisten nå, og få gavekortet på e-post når påmeldingen åpner.