FRA KAOS TIL ORDEN? Sannhetens øyeblikk

Jeg tror de som klarer å minimere mengden ting rundt seg, får det bedre.

Sannhetens øyeblikk
Det er januar, og høysesong for å gjøre erkjennelser og nye løfter, også om at vi har for mye ting hjemme. Med  ryddeambisjoner møter svært mange i disse dager sannheten i bulende boder, garasjer, skuffer og skap. Og stiller seg  spørsmålet som: Hvordan i all verden kom alt dette inn i huset?

rot2

Julegaver, gamle skåler,  nye pynteting, bøker – ja, en haug med ting……

 

Hva skal  beholdes ?

Nå er heldigvis julepynten kommet i eskene igjen.  Mens vi er igang- tenkte du kanskje det er lurt å begynne å se på hva som befant seg inni skapene også ?

Nå vil vi gjerne skape  trivelige og moderne omgivelser,  ikke sant ?

Mange gjør den klassiske feilen, og løpe til nærmeste IKEA, eller  kjøpesenter, og handler nye duker, pynteting, vaser og duftlys.  Det er jo effektivt, for å erstatte  julestjerner, juledekorasjoner og julekos…..  Fylle opp….  ja, den tomme plassen etter julepynten….

 

Andre  gjør  en ivrig insats,  på » slanke sitt hjem» !  Nå skal  man fjerne og kaste «over en lav sko.»   Men gjør den klassiske  feilen å skulle endre hele huset på en dag, for så gi opp før de har kommet halvveis. Husk at alt rotet har bygget seg opp over lang tid, det vil derfor ta lang tid å få alt i orden igjen.

 

Hvordan komme igang  da? 

Mitt råd er at man finner tid  for å ta et rom av gangen, og  bærer alle eiendelene i rommet, tømmer det helt. Deretter bærer man inn igjen de tingene som man virkelig har behov for eller er glad i. Resten skal selges, gis bort, kastes eller lagres fornuftig.

En lignende strategi så vi i interiørprogrammet Kaoskontroll på NRK , husker du ? 

 

Hvorfor leve med mindre ting ? 

Jeg tror de som klarer å minimere mengden ting rundt seg, får det bedre.

IMG_1783

 

1. Husk hvorfor du rydder
Husk hvorfor du vil leve med mindre ting, Alle har ulike grunner. Noen ønsker mer plass, mer tid eller penger, mens andre igjen, søker frihetsfølelsen de får ved å eie færre ting.

2. Du må bli kvitt noe
Å rydde handler ikke om å organisere tingene dine, men om å gi bort det du ikke trenger, vil ha eller elsker, Hvis tingen ikke gir deg glede eller er verdifull for deg, så la den gå.

3. Start med det enkle.
Ikke bry deg om tingene du er følelsesmessig knyttet til. Start med alt småtteriet som stearinlysholdere, og klær som ikke lenger passer. Deretter kan du avansere og se på bøkene du ikke leser, håndklærne du ikke bruker og elektrisk utstyr som ikke fungerer. Å bli kvitt de enkle tingene vil gi deg inspirasjon til å vurdere tingene det ikke er så lett å skille seg fra.

4. Dette kan du definitivt gi bort
Har du kjøpt flere ting av samme sort, kan du ofte gi bort den ene. Ting du tenker at du kanskje kan få bruk for en dag, bør du også kvitte deg med. Regne deg fram til akkurat hvor mye kjøkkenutstyr du egentlig trenger og bruker, og gi bort resten. Hvis du har samlet på bordbrikker servietter eller duker i årevis, beholder du det du bruker, og gir bort resten.

5. Feire det du får til
For å holde motivasjonen oppe, skal du feire alt du oppnår og stadig minne deg selv på hvorfor du vil leve med mindre ting. Når du har gått igjennom et rom eller for eksempel et hjørne av et rom, inviter til et lite middagsselskap for å feire det. Hvis du føler det overrumplet og strever med motivasjonen for å fortsette jobben, tenk på hvorfor du vil leve med mindre ting. Husk at hjemmet ditt skal være mye mer enn stedet der du oppholder alle tingene dine.

(Kilde: bemorewithless.com)

 

 

Er det kaos i et rom eller deler av din bolig, din bod eller på din arbeidsplass? Ønsker du å få orden på forholdene, men klarer ikke å komme i gang? Er detRYDDEHJELP / PRAKTISK HJELP   du trenger?

 

Kontakt oss for hjelp – så drar vi deg i gang, eller om du vil, tar hele jobben for deg.

 

 

 

 

, , , , , , , ,

No comments yet.

Legg igjen en kommentar