7 tips til de som ønsker å skape rom for ro og avslapning hjemme

7 tips til de som ønsker å skape rom for ro og avslapning hjemme. 

 

Galleri_vardagsrum

 1. Velg samstemte farger i interiøret.

Å omgi seg med behagelige, samstemte farger i interiøret. Fargene i denne sofaen er dempede toner for ro og avslapning. Velg farger som du synes er vakre farger, som virkelig gir ro i sjelen din.

 

STIQqz1OWU7HBdJWWoPhfW4QUvo4-t_eTc1Wvyfd2k4,sQck-gC_AErhksbvl9LywKw7iWTORRBr0Kn75zTu3BE

2. Velge interiør og gjenstander preget av ekte og naturlige materialer.

Å innrede hjemme er konsekvensene av de valgene vi gjør og alltid favorisere miljøvennlige alternativer når det er mulig. Velg interiør og gjenstander av naturlige materialer, det  vil skape et ekte,varm og rolig hjem.  Selv om været ikke alltid tillater at dagene tilbringes utendørs, henter vi nordmenn mer enn gjerne naturen inn. – Tre er et naturlig materiale som gir et godt og sunt inneklima og regulerer fukt og temperatur i rommet. I tillegg er det miljøvennlig, og jeg vil si at tre er et produkt som passer til alle typer interiørstiler og trender.”Tre gir en helt egen varme, ro  og naturlighet i interiøret!” 

doc_1041_1.jpg.ashx

3.Utfordringen er ofte å finne tid til å sette seg ned for en stille stund.

Er du så heldig å ha en peis ?

Tenn i peisen. Følg flammene med øynene, fokuser kun på peisen, kubbene og flammene. Prøv å ha det helt stille rundt deg, og bruk bare ørene til å høre på lyden av peisen. Knitringen fra bålet.

Har du ikke peis. For eksempel kan man tenne et lys og se på flammen. Her kan du følge med på flammen og dens bevegelser, og du vil oppdage at du automatisk senker skuldrene, og faller til ro.

 

Breathe_miljo

TRYKK PÅ BILDE

4.Ha vakre ting i ditt hjem

Vi tror alle boliger skal ha vakre ting, fordi kunst og skjønnhet ikke bare bidra til å definere et hjem, men de er også mat for sjelen. Jeg har også valgt å ha få gjenstander, alt har sin plass og sin verdi – enten i form av god nytte eller vakker fremtoning. Og elsker denne fotoplakat som minner på det viktigste- «Breath»

 

FullSizeRender

TRYKK PÅ BILDE

5. Legg tilrette for omsorg 

Å stenge seg litt alene på badet. Ta et varmt bad. Fyll badekaret, demp lyset og la deg fylles av varmen som omslutter kroppen. Prøv å holde fokuset på følelsen vannet gir deg. Hvis tankene begynner igjen, lag små plaskelyder i vannet og fokuser på lydene i vannet. Igjen gjør du det i den tiden du på forhånd har bestemt deg for, ikke la andre få bestemme at det ikke ble din tur i dag heller. 

 

 

Träsoffa-rygg-detalj_2 1445850234

6.Hør på rolig musikk og pust  ut! 

Noen trenger hjelp for å holde tankene borte, og da kan musikk være et bra hjelpemiddel. Sett deg i godstolen, pakk deg inn i et teppe og sett på øreklokker med rolig musikk. La musikken fylle hodet ditt, så fortrenges andre tanker.
Pust. I alle disse overstående øvelsene er det også viktig å puste dypt av og til. Har du veldig begrenset med tid for å finne litt ekstra ro, kan det holde å puste dypt noen ganger. Sett deg alene og rett i ryggen. Pust dypt ned og fyll lungene helt med luft. Senk skuldrene og pust helt ut igjen. Gjør det minst 10 ganger, så vil du kjenne at det roer deg ned og fyller deg med energi.

 

307298_265773336773745_8213878_n

7. Gi hverandre rom til å være som de vil.

Anerkjenner  behov for å melde seg ut. Om de andre sitter fordypet i sin mobiltelefon/pc og det er helt greit. Ungdommene mine i huset, sitter ofte sånn i sofaen. De er sammen om det. De aksepterer hverandres fravær og nyter sin frihet til å koble ut iblant.De forstår hverandre der de sitter stirrende ned i hver sin skjerm. De elsker å være sammen om å utfolde sitt behov om alenetid.
Jeg liker det jeg ser. Jeg liker å se mennesker gjøre det de ønsker å gjøre. Det er fredfullt. Dessuten var det ikke noe mer sosialt før vi fikk mobiltelefon. Da bare stirret vi ut i luften alle sammen og latet som det ikke var noen andre til stede.

Les også

Å rydde betyr ikke at må fjerne det du er glad i

No comments yet.

Legg igjen en kommentar